Formål:
FN’s Virtual Reality film er en tur i ‘empatimaskinen’, og øvelsen giver eleverne indsigt i forholdene i en flygtningelejr. Særligt for historiefaget kan øvelsen sætte fokus på Levantens historie, særligt i forbindelse med afkoloniseringen. Dermed kan øvelsen give et nutidigt indblik i regionen.
Relation til bogen Bliver verden bedre?
"Humanitære kriser og konflikter" s. 59-64
Relation til FN's verdensmål for bæredygtig udvikling:
Mål 10: Mindre ulighed
Mål 16: Fred, retfærdighed og stærke institutioner
Kernestof og centrale begreber:
Øvelsen kan især understøtte fagets faglige mål om at “forklare samfundsmæssige forandringer” og bruges til at diskutere periodiseringsprincipper. Øvelsen kan relateres til kernestof om afkolonialiseringen, men også om det globale samfund, særligt “nye grænser og konflikter”.
Materialer:
Cardboard briller (alternativt kan videoen ses uden, men det giver ikke samme oplevelse). Kan købes online, søg på ”cardboard briller”
Smartphone (f.eks. iPhone 5s eller nyere)
Baggrundsmateriale til læreren:
Se Tedtalk af produceren af Virtual Reality-filmen for FN.
Øvelse
LÆR
Download app’en Within
Se filmen “Clouds Over Sidra” om en ung piges liv i Za’atari en syrisk flygtningelejr i Jordan.
Læs ”Humanitære kriser og katastrofer” s. 59-64.
GØR
Eleverne får 10 min. på at undersøge omstændighederne omkring flygtningelejren Za’atari online (Hvem bor her? Hvorfor er flygtningelejren her? ).
Efter eleverne har set filmen, kan oplevelsen følges op af videnssøgning og refleksion:
Del 1: Vidensssøgning
Eleverne får 10 min. til individuelt at undersøge omstændighederne omkring flygtningelejren Za’atari online (Hvem bor her? Hvorfor er flygtningelejren her? mv.).
Diskussion i plenum: Hvordan finder vi relevante, troværdige kilder til at beskrive lejren?
Eleverne gennemgår i par kildekritisk deres videnssøgning
Del 2: Debriefing og opstilling af problemstilling
Eleverne laver ud fra følgende spørgsmål i grupper af 3 - 5 personer en debriefing på deres indtryk af filmen:
- Hvad oplevede du, da du så filmen?
- Hvilke spørgsmål rejser filmen for jer?
- Hvad mangler I svar på for at forstå situationen bedre?
På baggrund af elevernes snak i gruppen opstilles en problemstilling, som gruppen vil undersøge. Problemstillingen godkendes af læreren, og grupperne har nu 30 min til at afdække deres valgte område. De skal desuden forberede en præsentation for deres klassekammerater i matrixgrupper.
DEL
Grupperne deler deres spørgsmål og svar i klassen.
Afslutningsvis diskuteres spørgsmålene:
- Hvorfor tror I, at FN har været med til at producere en Virtual Reality film?
- Kan filmen bruges som historisk kilde, hvorfor/hvorfor ikke?
Produceren siger, at det er en tur i empatimaskinen, at bruge Virtual Reality.
- Hvorfor har vi brug for det?
- Hvordan hænger filmen sammen med verdensmålene? Hvilke verdensmål er særlig relevante i forbindelse med denne problemstilling?