Formål:
Eleverne skal lære om årsagerne til, at der er mikroplast i verdenshavene, og hvorfor plastikken samler sig i såkaldte plastik-øer. I øvelsen skal eleverne lave et forsøg med mikroplast i en opvaskebalje og forsøget til det globale vindsystem og de deraf afledte havstrømme.
Relation til bogen Bliver verden bedre?
Læs side 65-69 (Miljømæssig bæredygtighed og klima)
Relation til FN's verdensmål for bæredygtig udvikling:
Verdensmål 9: Industri, innovation og infrastruktur
Verdensmål 12: Ansvarlig forbrug og produktion
Verdensmål 14: Livet i havet
Kernestof og centrale begreber:
Kernestof:
- Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Det globale vindsystem og klimasystemet, herunder klimazoner og plantebælter
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
- Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling.
Centrale begreber:
- Det globale vindsystem
- Havstrømme.
Materialer:
Læs indledningen: http://www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene
Læs også om verdensmål 14 http://www.verdensmaalene.dk//maal/14
3 film, der kan ses som introduktion til problemstillingen.
https://www.youtube.com/watch?v=7eivTQkBYvo – ”En Verden Af Plastik": Introduktion (undervisningsfilm 1). Plastic Change
https://www.youtube.com/watch?v=9cKmFFKCP_E - "En Verden Af Plastik": Hvor bliver plastikken af? (undervisningsfilm 2). Plastic Change
https://www.youtube.com/watch?v=cfHPfsf3LAU – Hawaii drukner i plastik. Plastic Change
Øvelse
LÆR
Kort øvelsesintro:
Der har de seneste år været øget fokus på mikroplastik i verdenshavene. Men hvorfor samles plastikken i store plastik-øer i de store oceaner, og kan man undgå plastik-øer i fremtiden? I denne øvelse skal eleverne undersøge, hvorfor mikroplastik samles i plastik-øer som følge af det globale vindsystem.
Læs om det globale vindsystem i gængse lærebøger i naturgeografi eller på DMI’s hjemmeside.
Læs på nettet om årsager til, at der er plastik i verdenshavene.
GØR
- Svar ud fra ovenstående under Lær på følgende spørgsmål:
Hvor er der plastik i verdenshavene?
Hvorfor er der plastik i verdenshavene?
Hvor kommer alt plastikken fra?
Hvilken betydning har plast for livet i verdenshavene?
- Brug det globale vindsystem og havstrømme til at forklare placeringen af plastik-øerne.
- Forsøg at lave en “plastik-ø” i en opvaskebalje med hjælp fra en hårtørrer - se øvelsesvejledning (materialer til download).
- Undersøg og diskuter løsninger for at undgå plastik i verdenshavene.
DEL
Svarene gennemgås i klassen, og eleverne forklarer, hvordan forsøget passer med (og ikke passer med) placeringen af plastik-øerne i verdenshavene. Det (eller de) bedste forslag til at undgå plastik i verdenshavene printes ud og hænges op på klassens tavle.