Formål:
Eleverne reflekterer over deres egne forbrugsmønstre, og danner sig et billede af, hvordan forbruget ser ud i andre dele af verden. Samtidig gør de sig tanker om hvordan et bæredygtigt forbrugsmønster kan se ud, og reflekterer over deres egen rolle i arbejdet for at nå verdensmål 12 om ansvarligt forbrug og produktion.
Relation til bogen Bliver verden bedre?:
- “Miljømæssig bæredygtighed og klima” s.65-69
- “En bæredygtig fremtid” s.81-89
Relation til FN's verdensmål for bæredygtig udvikling:
Verdensmål 3: Mindre ulighed
Verdensmål 11: Bæredygtige byer og lokalsamfund
Verdensmål 12: Ansvarligt forbrug og produktion
Kernestof og centrale begreber:
- Produktion og dens afhængighed af teknologisk udvikling og ressourcegrundlag, økonomi, kultur- og befolkningsforhold.
- Klimaets betydning for menneskers livsvilkår og klimaændringer.
- Vandressourcer, deres udnyttelse og forvaltning.
Øvelse
LÆR
Eleverne kigger på den billedeserie, som Time Magazine har lavet på baggrund af Peter Menzels bog “Hungry Planet” (2013). I bogen vises billeder af en uges forbrug af mad hos 35 familier i 26 forskellige lande.
Eleverne læser om verdensmål 12: Ansvarligt forbrug og produktion på FN’s hjemmeside (engelsk).
GØR
Eleverne diskuterer deres egne forbrugsvaner i klassen og reflekterer over, hvordan adgang til mad, madpriser og forskellige forbrugsmønstre ser ud i andre dele af verden.
Opgave 1
Eleverne laver en undersøgelse baseret på følgende spørgsmål:
- Hvilke forskelle ser du mellem familiernes madforbrug?
- Hvad tror du styrer vores forbrugsvaner?
- Hvordan tror du, at vores miljø påvirkes af vores forbrugsmønstre?
- Hvordan tror du, vores madvaner påvirker vores helbred?
- Hvor kommer jeres mad fra, og hvordan er den kommet frem til jeres spisebord?
- Ifølge tal fra FN er der ca. 3 milliarder ton madspild på verdensplan hvert år, samtidig er ca. 1 milliard mennesker underernærede, og yderligere 1 milliard kan ikke spise sig mætte hver dag. Derudover er der ca. 2 milliarder overvægtige eller sygeligt overvægtige i verden. Hvordan tror du, at vi globalt set kan bevæge os mod en mere sund og bæredygtig livsstil og forbrug?
Opgave 2
Eleverne laver en liste over, hvad de har spist i løbet af i går. De vælger et af produkterne med oprindelse uden for Danmark og følg produktets vej til deres hjem:
- Hvor gror/produceres den?
- Hvordan ser den proces ud?
- Hvor langt er den blevet transporteret, før den endte hos dig?
- Fødevaresektoren står for ca. 30% af verdens totale forbrug af energi og ca. 22% af de totale drivhusgasemissioner. Er produktionen af dit produkt bæredygtig? Hvorfor/hvorfor ikke?
DEL
Eleverne laver en præsentation af resultaterne af deres undersøgelser i opgave 1 og 2. Derefter præsenterer de deres resultater for de andre elever i mindre grupper.