I Naturgeografi (B niveau og C niveau) på STX kan verdensmålene som tema være med til at løfte fagets formål om at eleverne skal opnå en struktureret og sammenhængende omverdensforståelse, så de kan forhold sig til aktuelle geofaglige emner såvel på lokalt som globalt niveau.
Ved inddragelse af verdensmålene i undervisningen i naturgeografi, får eleverne indblik i nogle af de mest aktuelle temaer vedrørende udfordringer og muligheder ifht. hvordan menneskets tilpasser sig, udnytter, regulerer, ændrer og forvalter natur og omverden, især med fokus på bæredygtig udvikling. Flere af målene sætter fokus på aktuelle og relevante naturgeografiske emner som vandforbrug, bæredygtig energi, klimaforandringer og produktion. Inddragelse af de 17 verdensmål, kan således være med til at understøtte naturgeografi-undervisningen, i arbejdet med at gøre eleverne i stand til at analysere naturen og menneskets omgivelser samt forholde sig til / deltage i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner i henhold til fagets faglige mål og indhold.
Eksempler på verdensmål relateret til kernestof i naturgeografi:
Naturgeografi B niveau:
- Vandressourcer, deres udnyttelse og forvaltning har en klar sammenhæng til verdensmål 6 vand og sanitet.
- I undervisningen om klimaets betydning for menneskers livsvilkår og klimaændringer kan en række mål inddrages. For eksempel mål 11 bæredygtige byer og lokalsamfund og mål 13 klima-indsats.
- Mål 7 bæredygtig energi er oplagt at inddrage i relation til et undervisningstema om vedvarende og ikke-vedvarende energiressourcer.
- Produktion og dens afhængighed af teknologisk udvikling og ressource-grundlag, økonomi, kultur- og befolkningsforhold går godt i spænd med mål 12 ansvarligt forbrug og produktion og mål 9 industri, innovation og infrastruktur.
Naturgeografi C niveau:
- Vandressourcer, deres udnyttelse og forvaltning har en klar sammenhæng til verdensmål 6 vand og sanitet.
- I undervisningen om klimaets betydning for menneskers livsvilkår og klimaændringer kan en række mål inddrages. For eksempel mål 11 bæredygtige byer og lokalsamfund og mål 13 klima-indsats.
Ved inddragelse af verdensmålene i undervisningen i naturgeografi, får eleverne indblik i nogle af de mest aktuelle temaer vedrørende udfordringer og muligheder ifht. hvordan menneskets tilpasser sig, udnytter, regulerer, ændrer og forvalter natur og omverden, især med fokus på bæredygtig udvikling. Flere af målene sætter fokus på aktuelle og relevante naturgeografiske emner som vandforbrug, bæredygtig energi, klimaforandringer og produktion. Inddragelse af de 17 verdensmål, kan således være med til at understøtte naturgeografi-undervisningen, i arbejdet med at gøre eleverne i stand til at analysere naturen og menneskets omgivelser samt forholde sig til / deltage i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner i henhold til fagets faglige mål og indhold.
Eksempler på verdensmål relateret til kernestof i naturgeografi:
Naturgeografi B niveau:
- Vandressourcer, deres udnyttelse og forvaltning har en klar sammenhæng til verdensmål 6 vand og sanitet.
- I undervisningen om klimaets betydning for menneskers livsvilkår og klimaændringer kan en række mål inddrages. For eksempel mål 11 bæredygtige byer og lokalsamfund og mål 13 klima-indsats.
- Mål 7 bæredygtig energi er oplagt at inddrage i relation til et undervisningstema om vedvarende og ikke-vedvarende energiressourcer.
- Produktion og dens afhængighed af teknologisk udvikling og ressource-grundlag, økonomi, kultur- og befolkningsforhold går godt i spænd med mål 12 ansvarligt forbrug og produktion og mål 9 industri, innovation og infrastruktur.
Naturgeografi C niveau:
- Vandressourcer, deres udnyttelse og forvaltning har en klar sammenhæng til verdensmål 6 vand og sanitet.
- I undervisningen om klimaets betydning for menneskers livsvilkår og klimaændringer kan en række mål inddrages. For eksempel mål 11 bæredygtige byer og lokalsamfund og mål 13 klima-indsats.
I dette engineering-forløb skal eleverne udpege et sted i deres lokalområde og vurdere de nuværende jordbundsforhold ud fra virtuelle boreprøver.
Global Goals Programme styrker stx-elevers forståelse af, at de selvstændigt og dybdegående kan arbejde aktivt med verdensmålene og udvælge, anvende og kombinere deres faglighed og tilhørende metoder i arbejdet med reelle problemstillinger.
I dette forløb skal eleverne undersøge, hvad corona-virusset betyder for verden.
Vejen til en bæredygtig verden
Hvordan kan verdens energiforsyning allerede i 2050 baseres på bæredygtig energi?
Førstehåndsvidner til klimaforandringerne
Årsager til mikroplast i verdenshavene og plastikøer
Betydningen af rent drikkevand i Afrika
Hvor kommer råstofferne i mobiltelefonen fra?