Formål:
Elevernes refleksion om globale udfordringer igangsættes og en nysgerrighed omkring verdensmålene vækkes. Øvelsen kan fungere som introduktion til et videre forløb med verdensmålene, for eksempel undersøgelser af specifikke lande i relation til målene.
Relation til bogen Bliver verden bedre?:
“Hvad er udvikling” s. 13-16
Relation til FN's verdensmål for bæredygtig udvikling:
Alle
Kernestof og centrale begreber:
- Sprog, kultur og samfundsforhold i de spansktalende lande
- Eleverne skal kunne perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i spansktalende lande til danske samfunds- og kulturforhold.
Materialer:
Bogen: Bliver verden bedre?
Øvelse
LÆR
Eleverne introduceres til Los objetivos de desarrollo sostenible (ODS) ved hjælp af en video fra FN og får oversigten over verdensmålene på spansk som handout (kan downloades nederst i øvelsen).
Eleverne undersøger individuelt de ord og begreber om verdensmålene, som de ikke forstår og laver derefter en fælles ODS-gloseliste med klassen.
Eleverne træner gloser med hinanden i par ved hjælp af f.eks Quizlet og Dictogloss.
GØR
Eleverne arbejder sammen to og to om det verdensmål som de finder mest interessant. Eleverne skal forberede en præsentation af deres mål for resten af klassen med udgangspunkt i FN’s hjemmeside om målene. De kan tage udgangspunkt i følgende spørgsmål:
- Por qué piensan que este objetivo es importante?
- De qué se trata su objetivo elegido?
- Cúal es la situación actual en el tema y qué pretende lograr el objetivo?
- Creen que será más o menos dificil cumplir este objetivo que los otros en el agenda? ¿Por qué?
- Cual relación tiene el objetivo con sus propias vidas?
- Qué podemos hacer como ciudadanos en Dinamarca para cumplir el objetivo?
DEL
Eleverne fremlægger deres resultater for klassen. Fremlæggelsesformen er fri, men de må gerne inkorporere en mini-gloseliste for ord der er særligt relevante for deres verdensmål.