Verden er i en klimakrise, og der skal handles nu. Det står efterhånden klart. Men hvordan? Og hvem har ansvaret for at gøre det?
Formålet med forløbet er, at eleverne får indblik i og forståelse for udviklingsbistand i Danmark fra 1945 til i dag. Eleverne vil med udgangspunkt i to podcasts arbejde med emnet og slutte af med et projektarbejde.
Forløbet tager udgangspunkt i psykologen, Per Espen Stoknes’ fem psykologiske barriere, som står i vejen for, at vi kan erkende og handle adækvat i forhold til klimaforandringerne.
I arbejdet med rapporten får eleverne både indblik i Verdensmål #10 samt delmål i forbindelse med Danmark. Eleverne forholder sig til rapportens metoder samt anbefalinger og kommer med egne forslag. Derudover får eleverne indblik i NGO’ers arbejde.
Global Goals Programme styrker stx-elevers forståelse af, at de selvstændigt og dybdegående kan arbejde aktivt med verdensmålene og udvælge, anvende og kombinere deres faglighed og tilhørende metoder i arbejdet med reelle problemstillinger.
Forløbet har fokus på menneskerettigheder som en del af det gode samfund, som vi gerne vil skabe – inden for staterne og globalt.
I dette innovationsforløb arbejder eleverne i fagene samfundsfag og matematik med ulighed i forhold til håndtering af klimaforandringerne.
Dette tværfaglige forløb til engelsk og samfundsfag handler om klimaforandringers påvirkning af Australien og følgerne heraf.
Formålet med dette projektforløb er at få eleverne til at skabe virtuelle workshops om FN's verdensmål.