Formål:
Eleverne undersøger de forskellige vedvarende energikilder og ser på mulighederne for, at Danmark - og verden - kan basere deres energiforsyning på vedvarende energikilder i 2050.
Relation til bogen Bliver verden bedre?
Side 81-89; En bæredygtig fremtid
Relation til FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling:
Verdensmål 7: Bæredygtig energi
Verdensmål 8: Anstændige jobs og økonomisk vækst
Verdensmål 9: Industri, innovation og infrastruktur
Verdensmål 11: Bæredygtige byer og lokalsamfund
Verdensmål 12: Ansvarligt forbrug og produktion
Verdensmål 13: Klimaindsats
Kernestof og centrale begreber:
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
- Det globale vindsystem og klimasystemet, herunder klimazoner og plantebælter
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
- Jordens energiressourcer, herunder energistrømme, -teknologier og -forbrug
- FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling.
Materialer:
Læs indledningen: http://www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene
Læs om mål 7: http://www.verdensmaalene.dk//maal/7
http://www.altinget.dk/energi/artikel/her-er-energikommissionens-anbefal... - resume af energikommissionens rapport om omlægning til vedvarende energikilder.
http://www.overshootday.org/ - Hvornår har Jorden opbrugt dette års ressourcer?
Grøn omstilling - hvor svært kan det være ?: http://mediehuset-kbh.dk/klima-og-energi/ - fokus på energikommunen Thisted (47 min).
https://energinet.dk/ - se, hvordan energien handles mellem Danmark, Sverige, Norge og Tyskland. Energinet.
Gængse gymnasiebøger i naturgeografi om energi.
Forløb
LÆR
- Om bæredygtig energi - og ikke-bæredygtig energi.
- Olie, kul og naturgas er helt naturligt dannet – hvorfor er de ikke bæredygtige?
- Nogle vedvarende energikilder egner sig bedre end andre i forskellige områder.
- Hvilke vedvarende energikilder egner sig bedst i Danmark? Hvorfor?
- Lær om de følgevirkninger afbrænding af ikke-bæredygtige energikilder medfører.
- Hvilke problemstillinger er der forbundet med bæredygtig energi?
- Undersøgelse af fordele og ulemper ved forskellige vedvarende energikilder.
GØR
- Opdel klassen i grupper, der arbejder med og fremlægger om forskellige vedvarende energikilder - se vedlagte øvelsesvejledning.
- Undersøg mulighederne for at kombinere de enkelte energikilder samt købe og sælge energi mellem landene.
- Vurder, om det er realistisk, at Danmarks - og andre landes - energiforsyning baseres udelukkende på vedvarende energikilder i 2050.
DEL
Hver gruppe præsenterer de enkelte energikilder for hele eller dele af klassen. Diskuter, hvordan energikilden kan indgå som led i omstillingen til, at verdens energiforsyning allerede i 2050 kan baseres på bæredygtig energi.