Formål:
Eleverne får indsigt i ligestilling mellem køn i Danmark og i resten af verden. Øvelsen giver eleverne mulighed for at reflektere over emnets historiske udvikling med udgangspunkt i 100-året for kvinders stemmeret i Danmark.
Denne øvelse kan med fordel laves tværfagligt i samspil med faget dansk (se øvelse: "Ligestilling").
Relation til bogen: Bliver verden bedre?
"Ligestilling" s. 54-59
Relation til FN´s Verdensmål for bæredygtig udvikling:
Verdensmål 5: Ligestilling mellem kønnene
Verdensmål 10: Mindre ulighed
Kernestof og centrale begreber:
Øvelsen relaterer sig til historiefagets faglige målsætninger om:
- redegørelse for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdens historie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- dokumentation af viden om forskellige samfundsformer
- refleksion over mennesket som historieskabt og historieskabende
- indsamling og systematisering af informationer om og fra fortiden
- formidling af historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem
Øvelsen relaterer til historiefagets kernestof omhandlende perioderne:
1914 - 1989: Kampen om det gode samfund
1989 - i dag: Det globale samfund
Materialer:
Bogen: Bliver verden bedre?
Diktafon eller videooptager
Øvelse
LÆR
Læs om emnet ligestilling i bogen Bliver verden bedre? s. 54-59.
Læs og få et historisk overblik over kvinders rolle i dansk politik siden kvinder fik stemmeret i Danmark i 1915 her
Eleverne laver research om emnet ved hjælp af interviews og evt. lyd- eller filmoptagelser.
Ekstra materiale og inspiration:
Få mere viden om kvinders rettigheder og kønsligestilling i hele verden på The Guardians ressourcerum
Women's rights and gender equality in focus
GØR
Eleverne udarbejder interviewguides til ældre familiemedlemmer eller andre voksne i deres omgangskreds, der kan fortælle om tidligere generationers oplevelse af kønsforskelle i samfundet gennem deres levetid.
Emnerne for interviewet kan for eksempel være:
- Kønsfremstilling i litteraturen og/eller i medierne (radio, aviser eller tv)
- Politiske rettigheder
- Arbejdsmuligheder
- Uddannelsesmuligheder
Forslag til interviewspørgsmål:
- Hvordan har du oplevet forskel mellem køn komme til udtryk gennem dit liv?
- Hvordan talte man om ligestilling mellem køn, da du var ung?
- Hvad anser du som den største udfordring for piger og kvinder i dagens Danmark?
- Har du oplevet mere ligestilling mellem kønnene end dine forældre, og i så fald, hvordan?
DEL
Eleverne fremlægger deres interviews for hinanden i mindre eller større grupper og reflekterer over svarerne ud fra en historisk kontekst. Har eleverne valgt, at arbejde med lyd- eller filmoptagelser kan disse for eksempel udvikles til en podcast eller video. På baggrund af interviewet kan eleverne udarbejde et essay, hvor de inddrager refleksioner fra tekster, diskussioner og interviews.