Dette undervisningsforløb er udviklet efteråret 2020 af Globale Gymnasier, Arben Deliu, Rosborg Gymnasium og Jørn Sørensen, Ikast-Brande Gymnasium.
Har modtaget tilskud fra Europa-Nævnet.
Fag
Samfundsfag og historie (eventuelt et af fagene i samarbejde med sprogfag eller naturvidenskabelige fag)
Formål
Formålet med materialet er skabe inspiration til, hvordan man kan bruge gymnasiets studietur til belyse unge i forskellige europæiske landes syn på blandt andet uddannelse, arbejdsmuligheder og migration i Europa. Der arbejdes desuden med EU-identitet, menneskerettigheder og demokrati samt samarbejde om covid-19 problematikken. Der arbejdes i forløbet med EU-temaerne set fra et ungdomsperspektiv, og der er fokus på elevernes egen empiriindsamling af viden på området og i mindre grad det institutionelle og begrebstunge perspektiv på EU.
Det er intentionen, at forløbet skal fremme debat og oplysning på gymnasiet om EU og EU’s rolle i temaer, der berører unges liv. Ved at arbejde med EU-temaer fra et ungdomsperspektiv forventes det dermed, at unges interesse for arbejdet med EU øges og lysten til engagere sig i demokratisk i de valgte temaer øges.
Materialet er udarbejdet med udgangspunkt i samfundsfag og historie, men der lægges også op til samarbejde mellem enten samfundsfag eller historie og sprogfag/naturvidenskabelige fag på “EU på studieturen”. Som eksempel er der i dokumentet om EU-temaer henvist til materiale på forskellige sprog, som ligeledes kunne indgå i studieturssamarbejder med sprogfag.
Relation til FN's Verdensmål for bæredygtighed:
Verdensmål 8: Anstændige jobs og økonomisk vækst
Verdensmål 16: Fred, retfærdighed og stærke institutioner
Kernestof i samfundsfag (A)
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Faglige mål i samfundsfag (A)
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og
diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre
empiriske undersøgelser
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Kernestof i historie (A)
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Faglige mål i historie (A)
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Globale kompetencer
Globale Gymnasier har udviklet “Det globale Kompetencehjul” som underinddeler de globale kompetencer i Global Faglighed, Interkulturel Dannelse, Kaosparathed og Horisont, hvilket gør arbejdet med kompetencerne mere konkret.
Global faglighed
- Inddrage aktuelle globale problemstillinger
- Materiale fra forskellige lande og kulturer
Interkulturel dannelse
- Facilitere ansigt til ansigt-møder
- Forstå og respektere kulturelle normer og forskelle
- Øve god kommunikation med folk med en anden baggrund
Horisont
- Skifte synsvinkel - se verden med andre øjne
- Skabe nysgerrighed for at forstå andre kulturer
Kaosparathed og handling
- Stimulere handlekraft - og vilje til at gøre noget selv
- Træne samarbejde og projektarbejde
Materialer
Lærervejledning med detaljeret lektionsplan
Ressourcerum om EU-temaer
Metode på studieturen
Forløb
LÆR
- Eleverne lærer om EU og om udvalgte underemner, hvor EU spiller en vigtig rolle. Der skal vælges mellem følgende temaer og eventuelt undertemaer:
- Samarbejde eller konkurrence i EU og Europa under Covid-19
- Identitet - EU-borger?
- Demokrati og menneskerettigheder i EU
- Migration i EU og Europa
- Eleverne introduceres til kvalitativ metode (interview, observation) og dette anvendes i praksis på selve studieturen
- Eleverne lærer at bearbejde interviews (transskription + kodning)
- Eleverne indgår i en faglig dialog om temaer, der vedrører EU og unge i Europa og EU’s rolle på disse områder
GØR
Se detaljeret lektionsplan i lærervejledningen
Før studieturen:
- Eleverne introduceres til de forskellige EU-temaer, og der foretages gruppedannelse på baggrund af interesse for tema
- Eleverne laver søgearbejde i ressourcerummet om deres valgte EU-tema
- Eleverne introduceres til metoderne der skal anvendes på studieturen
- Eleverne udabejder interviewguide til interviews på studieturen på baggrund af deres viden bl.a. fra ressourcerummet
Under studieturen:
- Byvandring/sociologisk rundtur hvor der udfyldes observationsskema og foretages interviews af folk på gaden
- Besøg på lokalt gymnasium hvor der foretages interviews af jævnaldrende
- Korte oplæg/foredrag fra videnspersoner, hvorefter eleverne igen kan foretage interviews af disse eksperter
- Der laves indledende bearbejdning af interviews
Efter studieturen:
- Interviews bearbejdes (gerne transskription og kodning)
- Interviews analyseres og sammenlignes i forhold til viden fra ressourcerummet
- Udarbejdelse af 25 min. fremlæggelse om deres valgte EU-tema
- Debat om udvalgte konklusioner fra arbejdet med unge i forskellige europæiske landes syn på forskellige EU-temaer - eksempelvis uddannelse,
arbejdsmuligheder og migration i Europa
DEL
- Som afslutning deles klassen således, at grupperne fremlægger for hinanden to og to. Efterfølgende enes disse to grupper om tre-fire konklusioner,
der kan rejses af deres temaer
- Klassen samles, og gruppernes konklusioner skrives på tavlen
- Læreren udvælger nogle konklusioner, som diskuteres med klassen med “Four corners-metoden”, hvorved eleverne aktivt skal tage stilling i debatten.
Eleverne skal her stille sig et bestemt sted i klassen alt efter om, de er meget enige, enige, uenige eller meget uenige i udsagnet/konklusionen
- Der reflekteres afslutningsvist over, hvilken ny viden om EU-temaer der er opnået samt hvilke globale kompetencer, der har været i spil under forløbet.