Formål:
Eleverne reflekterer over forholdene i Guatemala på baggrund af portrættet af Leonardo og opbygger et ordforråd på spansk, der kan bruges til at diskutere arbejdsløshed og migration i Guatemala.
Relation til bogen Bliver verden bedre?:
“Fattigdom” s. 35
“Ulighed” s. 70
Relation til FN's verdensmål for bæredygtighed:
Verdensmål 1: Afskaf fattigdom
Verdensmål 8: Anstændige jobs og økonomisk vækst
Kernestof og centrale begreber:
- Historiske, kulturelle og interkulturelle forhold i Spanien og Amerika.
- Centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og Amerika.
Materialer:
Filmen "Generation Migration - Leonardo" produceret af Operation Dagsværk
Artiklen Migración de menores: la generación perdida de Centroamérica fra El País “
Øvelse
LÆR
Se filmen “Generation Migration - Leonardo” om skopudseren Leonardo fra Guatemala, der ønsker at migrere til USA for at tjene penge og få en uddannelse.
Læs artiklen “Migración de menores: la generación perdida de Centroamérica” på El País’ hjemmeside.
GØR
Første modul:
På baggrund af filmen om Leonardo og artiklen fra El País udarbejder eleverne i grupper gloselister med ord, der er relevante for at snakke om arbejdsløshed og migration i Guatemala. Gloselisterne samles i klassen til én samlet gloseliste. Derefter udarbejder hver gruppe en problemstilling, de vil arbejde med i forhold til emnet. De bruger resten af timen på at forberede en mundtlig præsentation af deres valgte emne.
DEL
Andet modul:
Eleverne fremlægger deres præsentationer for hinanden.