"Levende Grønland" er skabt af Bullitt Film og Ánorâk Film i samarbejde med Det Grønlandske Hus i København og tekstforfatter Martine Lind Krebs.
© Bullitt Film og Ánorâk Film, 2020.
Formål:
I dette forløb skal eleverne undersøge musikkens funktion i film. Gennem analyse af dokumentarfilm og små filmklip skal eleverne arbejde med begreber som "diegetisk" eller "non-diegetisk lyd", "lydbro", "incidentalmusik", "parafraserende" og "kontrapunktisk" lyd.
Dette forløb bidrager sammen med fire andre forløb til mediefag med materiale og film om Grønland under temaerne "dokumentargenren", "filmiske virkemidler", "dramaturgi" og "målgrupper". Der er desuden udviklet materiale til dansk, historie, samfundsfag, musik og design, så det er oplagt at inddrage materialet i et fællesfagligt forløb.
Relation til FN's verdensmål for bæredygtig udvikling:
Verdensmål 4: Kvalitetsuddannelse
Verdensmål 10: Mindre ulighed
Verdensmål 16: Fred, retfærdighed og stærke institutioner
Verdensmål 17: Partnerskab for handling
Kernestof og centrale begreber:
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
- centrale genrer, medier og medieplatforme
- distributionskanaler og delingsværktøjer
Faglige mål:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
Materialer:
Alt materialet ligger samlet på Levende Grønlands "hjemmeside". Her finder man både lærervejledninger, film, baggrundsinformation m.m.
Til dette forløb anbefales følgende materiale:
- Lærervejledning
- Tidslinje: Grønlands historie
- Fakta om Grønland
- Temaafsnittet om musik i film
Dokumentarfilm:
- Sumé - lyden af en revolution - filmen kan ses på Filmcentralen
- Lykkelænder - filmen kan ses på Filmcentralen
- Håbets Ø - filmen kan ses på Filmcentralen
OBS: Man behøver ikke at se filmene i helhed eller arbejde med alle tre film. Opgaverne suppleres med understøttende filmklip, som gør det muligt at arbejde med materialet uden først at have set hele filmen.
FORLØB
LÆR
1. Start med at klæde eleverne på i forhold til grundlæggende viden om Grønland.
Materialet er at finde her på "Levende Grønland" via følgende links:
- Fakta om Grønland: https://www.levendegronland.dk/da/fakta-om-groenland/
- Grønlands historie - Tidslinje: https://www.levendegronland.dk/da/historie/tidslinje/
- Derudover er der forslag til yderligere læsning under "Links og litteratur": https//www.levendegronland.dk/da/mediefag/links-og-litteratur/
- Eleverne skal desuden læse temaafsnittet om "Musik i film": https://www.levendegronland.dk/da/mediefag/musik-i-film/
2: Lad eleverne se filmklippene, trailere og plakater fra de tre forskellige film og lad dem besvare arbejdsspørgsmålene. De kan arbejde med materialet individuelt eller i grupper. Enten ser hele klassen de samme filmklip, eller også fordeles filmene mellem grupperne/eleverne.
3: Eleverne formidler deres analyser og besvarelser til resten af klassen (se under "Del").
GØR
Opgaver til Sumé
Opgave 1: Musikkens funktion
1. Se citatet under opgave 1: https://www.levendegronland.dk/da/mediefag/musik-i-film/opgaver-til-sum%....
2. Beskriv brugen af musik i dette citat med begreberne fra teoriafsnittet: https://www.levendegronland.dk/da/mediefag/musik-i-film/.
3. Hvilken funktion har musikken i forhold til billederne i dette citat?
4. Kig særligt på overgangene mellem scenerne. Hvordan virker musikken i forhold til scenen lige før og efter?
5. Gennemgå jeres svar i klassen.
Opgave 2: Anslaget
1. Se anslaget til filmen under opgave 2: https://www.levendegronland.dk/da/mediefag/musik-i-film/opgaver-til-sum%....
2. Hvilke virkemidler gøres der brug af for at gøre musikken til synkron lyd?
3. Hvilken funktion har musikken i dette citat?
4. Hvornår er musikken på handlingsplan, og hvornår er den på fortælleplan?
5. Gennemgå jeres svar på klassen.
Opgaver til Lykkelænder
Opgave 1: Musikkens funktion
1. Vælg et af filmcitaterne under opgave 1: https://www.levendegronland.dk/da/mediefag/musik-i-film/opgaver-til-lykk....
Det første viser scener fra filmen "Das Eskimo Baby" (Neutral Film, instr. Walter Schmidthässler, 1918) samt montrer i en antikvitetshandel med grønlandsk kunsthåndværk og kongeligt porcelæn. Det andet viser krydstogtturister i byen Qaqortoq og Københavns Zoo.
1. Beskriv underlægningsmusikken.
2. Hvilken funktion har musikken i forhold til billederne i citatet? Brug begreberne fra teoriafsnittet: https://www.levendegronland.dk/da/mediefag/musik-i-film/.
3. Synes I underlægningsmusikken passer til billederne?
4. Hvorfor tror I, at denne musik er valgt?
5. Gennemgå jeres svar på klassen.
Opgave 2: Sangen "Lykkelænder"
Filmen "Lykkelænder" starter og slutter med den samme sang, "Lykkelænder", af Povl Dissing, som også har givet navn til filmen.
1. Se filmcitatet fra filmens start under opgave 2: https://www.levendegronland.dk/da/mediefag/musik-i-film/opgaver-til-lykk....
2. Hvordan vil I beskrive sangen?
3. Hvilken funktion har den i dette citat?
4. Diskuter, hvorfor I tror, at netop denne sang er valgt.
Opgave 3: Slutmusikken
I afslutningen på filmen mødes tre stykker underlægningsmusik. Først salmen "Guutiga Illimi", som er en oversættelse af den engelske salme "Nearer, my God, to thee" fra 1856 af Lowell Mason, tekst af Sarah Adams. Den grønlandske tekst er skrevet af præsten V.C. Frederiksen. Det er i øvrigt den salme, som orkestret spiller til sidst i filmen "Titanic". Herefter følger en traditionel grønlandsk trommesang fremført af Varna Marianne Nielsen og til sidst sangen "Lykkelænder" af Povl Dissing, som man også hører i begyndelsen af filmen.
1. Se filmcitatet under opgave 3: https://www.levendegronland.dk/da/mediefag/musik-i-film/opgaver-til-lykk....
2. Beskriv de tre stykker musik. Skriv nogle stikord op til hver enkelt på tavlen.
3. Hvilken funktion har musikken i forhold til billederne i citatet? Brug begreberne fra teoriafsnittet: https://www.levendegronland.dk/da/mediefag/musik-i-film/.
4. Overvej, hvorfor man har valgt, at tre så forskellige stykker musik skal følge efter hinanden.
Opgave 4: Grønlandsk rap
1. Gå sammen i mindre grupper. Se filmcitatet med den grønlandske rapper, Josef Tarrak Poulsens, sang "Tupilak" under opgave 4: https://www.levendegronland.dk/da/mediefag/musik-i-film/opgaver-til-lykk....
2. Undersøg, hvad en tupilak er. Hvem er det, Tarrak kalder for tupilakker? Hvordan passer denne sang ind i filmens tema?
3. Hvilken funktion har musikken i forhold til billederne i citatet? Brug begreberne fra teoriafsnittet: https://www.levendegronland.dk/da/mediefag/musik-i-film/.
4. Hvordan vil I beskrive sammenhængen mellem valg af billeder og musik i dette citat? (Hvorfor har instruktøren f.eks. valgt at vise et flådeskib sejle forbi Nuuk?)
5. Hvilken betydning får billederne, når man ser dem samtidig med, at man hører sangen og læser sangteksten?
Opgaver til Håbets Ø
Opgave 1: Musikkens funktion
1. Se filmcitatet under opgave 1: https://www.levendegronland.dk/da/mediefag/musik-i-film/opgaver-til-haab....
2. Sangen hedder "Meerannguaq" (lille barn) og er skrevet af Rasmus Lyberth. Undersøg, hvem han er.
3. Beskriv sangens type og tempo. Sker der ændringer undervejs?
4. Hvilken funktion har musikken i forhold til billederne i dette citat? Brug begreberne fra teoriafsnittet.
5. Hvilken betydning har det, at man i starten ser Peter sætte pladen på?
6. Gennemgå jeres svar i klassen, og diskuter.
Opgave 2: Anslaget
1. Se anslaget til filmen under opgave 2: https://www.levendegronland.dk/da/mediefag/musik-i-film/opgaver-til-haab....
2. Beskriv musikken.
3. Hvilken funktion har den i anslaget?
4. (Hvis I har set resten af filmen) Overvej om musikken passer til filmen i øvrigt.
5. Sammenlign musikken fra anslaget på filmen med musikken i citatet i opgave 1. Hvordan vil I beskrive forskellen på de to stykker musik som virkemidler?
6. Gennemgå jeres svar på klassen.
DEL
I grupper samler og deler eleverne deres besvarelser i matrixgrupper eller laver videobesvarelser med skærmoptagelser/stillbilleder. Videoen kan deles i en YouTube- eller Facebookgruppe, på Googledrev eller lignende.